پوشش هاب آب بند :

آب بند بودن سازه های بتنی مانند مخازن آب شرب،برج های خنک کننده(کولینگ تاور) واحد های صنعتی،حوضچه های تصفیه آب در تصفیه خانه‌ها و سایر واحد های صنعتی،حوضچه‌ها و مخازن جمع آوری پساب های صنعتی و یا شهری، حوضچه های نگه دارنده و یا استحصال فرآورده های نفتی و حوضچه های تاسیسات مکانیکی و برقی که در مجاورت آب های زیر زمینی و یا نشت سایر مخازن قرار دارند از اهمیت ویژه ای برخوردار است .

نشت از محل ترک ها و سایر نواقص موضعی مانند تخلخل و شن زدگی

مطابق ضوابط ACI350R ترک با نشت قابل مشاهده و آشکاربه هیچ عنوان قابل قبول نمی باشد.ترک با نشت قابل مشاهده و آشکار میتواند در یکی از انواع ذیل ایجاد گردد: ترک های جمع شدگی یا افت که عامل اصلی ایجاد آن مراقبت نا مناسب از بتن در دوره کیورینگ میباشد, ترک های حرارتی که عامل آن عدم کارگذاری  آرماتور های حداقل حرارتی است و ترک های کششی که ناشی از طراحی نامناسب و عدم کنترل ضوابط آیین نامه است.

 

رفع نشست از محل ترک ها و نواقص موضعی

• باز کردن عرض ترک و برداشتن بتن های آسیب دیده

• پرکردن ترک باز شده باملات های ترمیمی

لازم به ذکر است بسیاری از نشت های موضعی در حالت بهره برداری یعنی پر بودن مخزن در حال نشت نیز با محصول آنی گیر و یا روش تزریق با فوم یا رزین پلی یورتان قابل رفع میباشد

نشت از محل درزها

نشت از محل درز ها با اهداف مختلفی در سازه های بتنی تعبیه میشوند درزها ممکن است برای تسهیل در امر اجرای سازه ( درزهای اجرایی) برای کمک به کنترل جمع شدگی بتن و تنش هاب حرارتی (درز های انبساط) و یا برای کنترل تنش ها (درز انقطاع) در سازه تعبیه شوند .

هر درز دارای پتانسیل زیادی برای نشت آب است ، احتمال نشت آب از یک درز انبساط بیش از باقی درزهاست .در درزهای سازه های بتنی نگهدارنده آب به منظور کنترل نشت آب به منظور کنترل نشت از واتر استاپ های PVC این شرکت استفاده میشود . 

برای حل این مشکل در حین ساخت میتوان از واتر استاپ های بنتونیتی استفاده نمود . پس از اجرای کامل سازه بتنی برای پرکردن و آبندی درزها میتوان درزها را با ماستیک پلی یورتان پر نمود .

نشت ناشی از اتصالات به بتن :

اتصالات به معنی انواع مطالح بیگانه یا مختافی هستند که از بتن عبور میکنند و یادر آن کار گذارده میشوند مانند لوله های فلزی، هر یک از این مصالح بیگانه میتواند عاملی برای نشت آب در سطح تماس با بتن شود، در محل عبور اتصالات از ماستیک های پلی یورتان استفاده میشود .

نفوذ پذیری سطح بتن:

نشریه ACI350R اعلام نمود که نرخ نشت 0/1 درصد در هر 24 ساعت (پس از جذب و پایداری آب) در مجموع برای مخازن ذخیره آب قابل قبول است . کاربرد واژه نفوذ پذیری برای سازه های نگهدارنده آب به اتلاف خیلی کم آب از سطح بتن اشاره دارد و نباید با نشت آب موضعی اشتباه شود . ضمنا نشت ناشی از نفوذ پذیری  به عبور جریان از بتن ترک نخورده اشاره دارد عوامل عمده ای که باعث نفوذپذیزی بتن ترک نخورده میشوند عبارت اند از :

• نسبت آب به سیمان زیاد (W/C) 

• عدم تراکم مناسب بتن در حین اجرا به دلیل تراکم آرماتور ، کوچک بودت ابعاد قالب ، عدم ویبره دقیق بتن 

• رعایت نکردن محدویت بزرگ ترین اندازه سنگ دانه ها

ب) سیستم های رزینی یکپارچه با الیاف ، دارای مقاومت مکانیکی بسیار بالا به دلیل مسلح بودن با الیاف ، قابلیت چسبندگی عالی به سطوح بتنی  و بنایی ، مقاومت حرارتی در بازه 120-60 سانتی گراد ، قابلیت پل زدن روی ترک ها ، مورد تایید در تماس با آب شرب ، مقاوم در برابر حمله عوامل خورنده مانند اسیدها،قلیا،حلال ها و… قابلیت تحمل ترافیک سبک ، اجرای آسان روی سطح بتنی توسط روش های گوناگون میباشد .

آب بندی و کاهش نفوذ پذیری سازه های بتنی پس از اجرا

این نوع آب بندی به دو روش قابل اجرا است :

روش پوششی سطحی :

الف) آب بند کننده های پلیمری دو جزیی  دارای قابلیت تحمل فشار هیدرو استاتیک مثبت تا 7 بار و منفی تا 3 بار مطابق DIN1040 ، مقاوم در برابر UV، مقاوم در برابر سایش مطابق ASTM4060،مقاوم در برابر حریق مطابق BS746، برخورداری از قابلیت عالی در خنثی نمودن حرکات ترک قبل و بعد از غرقاب شدن مورد تایید در تماس با آب آشامیدنی و چسبندگی عالی به بتن و مصالح بنایی، اجرای آسان توسط برس، دستگاه پاشش و کاردک روی کل سطح بتنی .

روش نفوذ گرهای سطحی :

پس از اجرا به داخل لوله های موئین و خلل و فرج بتن نفوذ نموده و با آهک آزاد و رطوبت موجود در بتن واکنش داده و تمامی لوله های موئین و خلل و فرج را با ساخت کریستال های سوزنی پر میکنند و باعت کاهش نفوذپذیری بتن میگردند .